dinsdag 19 mei 2009

Dag 41 Rustdag Saintes

Ik zit nogal wat voor op schema en zal in de problemen geraken wegens de afstand tot de gehuurde gite tijdens het weekend van OHHemelvaart, dus maak ik van de gelegenheid gebruik om in de mooie stad Saintes een rustdag in te lassen en mijn blog eens te bekijken.
Gisteren hadden we een geweldige avond in de refugio van Saintes met de hospitalero Beatrice. Deze vrouw is niet te stuiten als ze de pelgrims ook maar op een of andere manier kan van dienst zijn. Normaal gezien is zij van dienst voor de pelgrimsopvang van 16 tot 19 uur maar om 22 uur zat ze nog in ons gezelschap. Al onze vragen werden beantwoord en zelfs de vragen die we niet stelden... We moesten nog voor de innnerlijke mens zorgen en besloten van een gezamelijk potje te koken maar Beatrice stelde voor dat zij voor ons zou koken. Ze stelde een lijstje op met de nodige ingredienten en stuurde ons op pad, zij deed de rest. Natuurlijk nodigden we haar uit om mee te eten en de 2 flessen wijn werden gewillig gekraakt.
Normaal gezien zou ik verder op stap gaan met de 3 Fransen; Bruno, Francis en Robert (die een serieus tukje kan snurken). Ik bedacht echter dat het in Pons, mijn volgende halte, moeilijker zou kunnen zijn om een internetcafee te vinden en besloot om mijn dag vandaag te besteden aan een bezoek van de stad en een uitgebreide internetsessie. Ik nam afscheid van de 3 pelgrims die ondertussen al een beetje vrienden geworden zijn. Ik anulleerde de reservering in de gite in Pons voor vandaag en verplaatste deze naar morgen en besprak een plaats in de jeugdherberg van Saintes. Je mag normaal gezien maar één nacht in elke pelgrimsgite verblijven dus ga ik nog een nachtje naar de jeugdherberg.
Saintes is wel een mooie stad met o.a. een mooie overblijfselen van een amphitheater, de Arc de Germanicus en enkele kerken en een kathedraal.

Ik wil nog even bedanken voor al de bemoedigende woorden via reacties op dit blog alsook via de vele mails. Het voelt echt goed aan als je weet dat men je volgt en steunt. Ik stel het nog steeds goed en heb geen al te grote problemen. Zoals het er nu uitziet zal de eenzaamheid ook al een heel pak minder worden. Het alleen wandelen gaat wel, maar de avonden kunnen soms wel lang duren als je alleen bent. Maar ik kom meer en meer pelgrims tegen en dat geeft echt een warm gevoel.

Heb nog een aantal foto's toegevoegd aan de map Paris - Tours + nieuwe map met foto's Tours - Saintes. De ondertitteling zal voor later eens zijn...