woensdag 8 juli 2009

Dag 91 Olveiroa - Muxia

Woensdag 8 juli 2009 32 km/2270km
Deze morgen eens "uitgeslapen", om 6.20u opgestaan en uiteindelijk pas om 7.30u op pad na een ontbijt in de nabijgelegen bar. De eerste 5 km stap ik nog even verder met de Parijzenaar Christoph, met wie ik de laatste 3 dagen wel en leed deel. Daar is de splitsing voor diegenen die naar Finistera gaan of naar Muxia. Sommigen gaan eerst naar Finistera en daarna naar Muxia en anderen doen het andersom. Ook ik, ik had op voorhand beslist mijn tocht in Finistera te beëindigen en dus eerst naar Muxia te wandelen. Christoph gaat naar Finistera en dan terug naar Compostela waar hij 2 nachten zal verblijven in de Albergue. Zaterdag reizen we samen van Compostela naar Madrid en scheiden onze wegen.
Vandaag hadden we weeral geluk met het weer: even zag het er naar uit dat het zou regenen maar St Jacob is met ons en we hebben echt een voortreffelijk wandelweertje. De tocht vandaag is mooier dan de 2 vorige dagen en we krijgen mooie boswegels afgewisseld met mooie dorpjes met de nodige bars die dan weer lekkere koffie aan ons verkocht krijgen. De albergue waar we nu overnachten is echt een topper: 3 jaar oud en voortreffelijk onderhouden, veel ruimte en al wat een pelgrim nodig heeft. En wie onmoet ik hier? Antonio, die ik enkele dagen geleden uit het oog verloor. Hij heeft echter een dag voorsprong op mij want hij is reeds naar Finistera geweest en reist morgen terug naar Compostela.
Ik kan momenteel gratis gebruik maken van internet in het Toeristisch bureau waar ik mijn getuigschrift kom afhalen dat ik in Muxia was. Morgen is het mijn allerlaatste dag als pelgrim, het voelt vreemd aan. Je voelt als het ware dat het einde nadert en er wordt dan ook veel gepraat over de manier van terugkeren en wat hierna? Sommigen verkiezen de terugkeer wat te rekken, anderen (zoals ik) willen zu vlug mogelijk naar huis. Wat zullen de volgende dagen en weken brengen? Ik ben ervan overtuigd dat ik er nog lang en met veel heimwee zal aan terugdenken...
Het is morgen de laatste etappe van een tocht die op de kop 3 maanden geleden begon, kon ik het mooier berekenen?

Ce matin j'ai fait la grasse matinée, lever à 6.20 h et départ à 7.30 après avoir pris le petit déjeuner dans un bar à proximité. J'ai encore fait les 5 premiers km en compagnie du parisien Christoph dont je partage le sort depuis 3 jours. C'est à ce endroit que la route bifurque soit vers Finisterra soit vers Muxia. Certains vont d'abord à Finisterra et d'autres préfèrent passer d'abord par Muxia. J'avais déja pris la décision de terminer mon épopée à Finisterra et de d'abord visiter Muxia. Christoph se rend à Finisterra et retourne vers Compostelle où il séjournera 2 nuits à l'auberge.
Samedi nous voyagerons ensemble de Compostelle vers Madrid et ensuite nos routes se sépareront.
La météo nous fut favorable, le temps fut menaçant durant une courte période mais Saint-Jacques était avec nous en avons eu un temps parfait. La randonnée daujour'hui est plus belle que les 2 jours précédents et avons parcourus des chemins forestiers en alternance avec de beaux villages où nous avons pu déguster un délicieux café. L'auberge où nous logeons est vraiment le top : bâtie il y a 3 ans et bien entretenue, spacieuse et il y a tout pur rendre un pélérin heureux.
Et devinez sur qui je suis tombé ? Antonio dont j'avais perdu la trace depuis quelques jours. Il a un jour d'avance sur moi car il revient e Finisterra et retourne sur Compostelle demain.
Je peux me servir gratuitement d'internet à l'Office du Tourisme où je suis allé chercher mon diplôme prouvant que j'étais à Muxia.
Demain sera mon ultime jour en tant que pélérin et cela me fait bizarre.. On ressent vraiment que la fin est proche et l'on parle beaucoup de la façon dont on retournera chez soi et que nous réservera l'avenir ? Certains ne sont pas préssés de rentrer, d'autres dont je fais partie veulent retourner le plus rapidement possible. Que m'apporteront les prochains jours et semaines ? Je suis persuadé que je repenserai encore souvent avec nostalgie à cette expérience vécue.
Demain c'est la dernière étape d'une randonnée qui a débuté exactement il y à 3 mois je ne pouvais pas calculer plus juste