donderdag 2 juli 2009

Dag 85 Lugo - Palas de Rei

Donderdag 2 juli 2009 37km/2117km
Deze ochtend kreeg ik volgend bericht van Clement:
"Ben net mijlpaal van laatste 100 km tot Compostela voorbij. Heb gisteren nog foto's op blog geplaatst maar zelf niets kunnen schrijven wegens tijdsgebrek."
Clement: Vandaag stond een lange etappe op het programma, dus stonden we nog iets vroeger op dan anders. Om 5.30 uit de veren en om 6.10uur op stap. Ik ben vanmorgen alleen vertrokken daar Antonio niet goed sliep was hij nog vroeger op dan het afgesproken uur en stelde ik hem voor alleen te vertrekken. Sommige Spanjaarden laten hun GSM aanliggen en worden dan 's nachts gebeld... resultaat 15 man wakker behalve de betrokken persoon. Het leek er even op dat we regen zouden krijgen, maar het bleef bij een beetje miezeren. Ik trok op pad door de nog rustende stad Lugo, het heeft ook zijn charme. Bij het verlaten van de stad kon ik in een bar een lekkere kop koffie nuttigen, dat kopje koffie 's morgens is de brandstof voor de eerste uren.
Zoals ons al op voorhand verwittigd was, kregen we vooral carreterra (rijweg) te zien en de voeten hebben dit tegenwoordig niet zo graag. De gebrekkige markeringen maakte dan nog dat ondergetekende even het noorden kwijt was en enkele km te veel liep. Maar eind goed al goed. Ik ben nu, tot in Compostela, op de Camino Frances en dat zie je meteen als je de grote albergue binnenkomt waar ik vanavond verblijf: allemaal andere gezichten en zeer druk. Ik ben blij dat ik door het nemen van de Camino del Northe en Camino Primitivo deze drukte heb kunnen vermijden. Nog even doorbijten, zondag wil ik Compostela bereiken

Ce matin j'ai reçu de Clément les message suivant "
"Viens de dépasser la borne indiqant que Compostelle est éloigné de 100 km. Ai encore placé des photos sur le blog mais n'ai rien pu écrire par faute de temps"
Aujourd'hui longue étape en perspective donc nous nous sommes levés encore plus tôt que d'habitude c.a.d. à 5.30 pour partir à 6.10 h. Je suis parti tout seul car Antonio à passé une très mauvaise nuit et était levé encore plus tôt et je lui ai proposé de partir tout seul. Certains Espagnols n'éteignent pas leur GSM et sont appelés au milieu de la nuit.... résultat 15 personnes sont réveillées excepté l'intéressé. A première vue j'ai cru que j'allais avoir de la pluie mais le temps est seulement resté menaçant. Je me suis mis en route à travers la ville de Lugo encore endormie et cela a également son charme. J'ai pu déguster un délicieux café à la sortie de la ville, cette tasse de café est le carburant pour les premières heures.
Comme on nous l'avait prédit nous avons principalement eu des routes asphaltées et les pieds n'apprécient pas specialement ce revêtement. Pour comble de malheur le fléchage était absent ce qui m'a fait perdre le nord et j'ai parcpouru pas mal de km en trop. Mais tout c'est bien terminé et j'ai maintenant rejoint " La Camina Frances" que je suivrai jusqu'à Compostelle et celà c'est immédiatement remarqué en entrant dans la grande auberge où je passerai la nuit... Tout des nouveaux visages et beaucoup de bruit. Je suis heureux d'avoir emprunté la Camino Primitivo et la Camino del Northe et évité ainsi ces routes très fréquentées. Je mord sur ma chique et veux atteindre Compostelle Dimanche.