woensdag 3 juni 2009

Dag 56 Labenne - Bidart

Woensdag 3 juni 2009 30km / 1351 km
Vanmorgen slechts om 8 uur kunnen vertrekken van de camping, wat maakt dat ik langer in de hitte moest lopen vandaag, want het was wel erg warm. Na 2 km kwam ik een bord tegen welke mij vertelde dat ik 2 km verder een opvang voor pelgrims had kunnen hebben eveneens op een camping, maar waarschijnlijk een stuk goedkoper. Daarna volgde ik een stuk uitgepijlde weg van de Voie Littoral, maar deze neemt blijkbaar nogal grote omwegen en ik besloot maar langs de N10 te wandelen tot ik een bord tegen kwam dat er verder geen voetgangers langs de weg mochten lopen. Dus sloeg ik op het gevoel af een weg in en kwam toevallig langs de Jeugdherberg van Biarritz. .Het was 15 uur en de receptie opende slechts om 18 uur. Ik kon het risico niet nemen om eerst 3 uur te zitten wachten en dan te moeten horen dat het volzet was, dus trok ik maar wat verder. Toen ik in Bidart, even voorbij Biarritz, camping Ilbarritz tegen kwam ging even vragen of er overnachtingsmogelijkheden waren voor één nacht. Aan de ontvangstbalie zat de Vlaamse Joke, maar de campingregels vereisten minnimum 2 overnachtingen... Dus trok ik weer de straat op tot de campingeigenaars achter me aan liepen met de boodschap dat ze voor pelgrims wel iets speciaals deden. Ik kon voor één nacht blijven en dien geen waarborg te betalen voor een prachtige stacaravan voor 4 personen met alles op en aan. Eind goed al goed, maar toch niet zo goedkoop. Ik had gehoopt vandaag St-Jean-de-Luz te bereiken maar dat zal dus voor morgen zijn.
Ik heb ook nog wat foto's online geplaatst maar hier op deze computer kan ik niet meer doen
Ce matin je n'ai pu quitter le camping qu'à 8 heures ce qui m'a obligé a marcher plus longtemps sous la chaleur car aujourd'hui il faisait particulièrement chaud.. Après 2 km j'ai repéré un tableau m'indiquant que 2 km plus loin il y avait un refuge pour pélérins également sur un camping et certainement meilleur marché. J'ai suivi ensuite une route balisée loin de la "Voie du Littoral" mais ne l'ai pas suivie car elle faisait beaucoup de détours et j'ai suivi la N10 jusquà un panneau interdisant la route aux piétons. J'ai suivi mon instinct et suis tombé par hazard sur l'auberge de jeunesse de Biaritz. Il était 15 heures et la réception ne s'ouvrait qu'à 18 heures. Je n'ai pas osé prendre le risque d'attendre 3 heures et de m'entendre dire qu'ils étaient complets et ai par conséquent continué ma route. Arrivé à Bidart un peu passé Biaritz j'ai découvert le "Camping Ilbarritz " à la réception j'ai rencontré une compatriote flamande Joke et me suis informé sur les possibilités pour la nuit. Malheureusement la réglementation du camping autorise uniquement des séjours de minimum 2 nuits... J'étais prêt à chercher plus loin lorsque le propriétaire du camping m'a ratrappé et m'a annoncé qu'ils faisaient des exception pour pélérins. J'ai donc passé la nuit dans une belle caravane complètement équipée pour 4 personnes sans payer la garantie. Tout est bien qui fini bien mais je dois avouer que le prix était en proportion du confort. J'avais espéré atteindre Saint-Jean-de-Luz aujourd'hui mais doit le remettre à demain. J'ai également placé quelques photos online mais d'ici je ne peux pas faire plus.